W ramach przygotowanego Indywidualnego Planu Edukacyjno-Terapeutycznego zapewniamy każdemu dziecku z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego:
ZAJĘCIA REWALIDCYJNE
Celem zajęć rewalidacyjnych jest maksymalizowanie potencjału rozwojowego dziecka. Prowadząc rewalidację, zmierzamy do jak największego usamodzielnienia ucznia i możliwie pełnego jego uczestnictwa w społeczeństwie. Cel ten osiągamy poprzez rozwijanie mocnych stron dziecka i wykorzystywanie ich jako bazę do dalszej pracy, maksymalne usprawnianie najsilniejszych funkcji, korygowanie stwierdzonych zaburzeń, dynamizowanie rozwoju poprzez wykorzystywanie naturalnych sytuacji i aranżowanie przestrzeni do nabywania, rozwijania i ćwiczenia umiejętności.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Zatrudniamy logopedów na stałe, dlatego rozwijamy, kształtujemy i doskonalimy mowę. Logopeda to specjalista, który przygotowuje pomoc w zakresie diagnozy rozwoju mowy oraz terapii różnego rodzaju zaburzeń.
ZAJECIA NEUROLOGOPEDYCZNE
Na miejscu w placówce neurologopeda pracuje z dziećmi z uszkodzeniami i dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, małymi dziećmi z obciążonym okresem ciążowym i okołoporodowym, zespołami genetycznymi, dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami mowy i komunikacji. Ponadto neurologopeda zajmuje się diagnozą i terapią funkcji pokarmowych u dzieci. Ponadto neurologopeda swoją opieką diagnostyczno-terapeutryczną obejmuje dzieci z :
- uszkodzeniami i dysfunkcjami układu nerwowego w wyniku czego nie rozwijają się normatywnie, które urodziły się przedwcześnie lub są z tzw. grup ryzyka okołoporodowego
- zespołami genetycznymi (np. zespół Downa, zespół Aperta)
- mózgowym porażeniem dziecięcym
- autyzmem, zespołem Aspergera
- rozszczepami podniebienia i/lub wargi
- opóźnionym rozwojem psychoruchowym, z opóźnionym rozwojem mowy, dyzartrią, afazją, jąkające się, z zaburzeniami głosu
- zaburzeniami przyjmowania, rozdrabniania oraz transportowania pokarmów do żołądka (dysfagią), z trudnościami ze ssaniem piersi lub butelki, preferujące jedynie jedną konsystencję pokarmu np. „papkowatą”
ZAJĘCIA Z FIZJOTERAPEUTĄ
Głównym założeniem fizjoterapii jest przywrócenie maksymalnej sprawności fizycznej dziecka. Prowadzona jest kinezyterapia, która ruch traktuje jako środek leczniczy. Sposobami prowadzenia terapii są ćwiczenia ruchowe czynne, jak i bierne, prowadzone z pomocą terapeuty. Terapia ruchem wykorzystywana jest do przywrócenia siły mięśniowej, korekcji wad postawy, poprawy zakresu ruchomości i stabilizacji stawowej oraz torowania prawidłowych wzorców ruchowych. Podczas terapii wykorzystujemy elementy metod neurorozwojowych. Oceniane są deficyty w rozwoju ruchowym dziecka i poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia są one niwelowane. Podczas terapii, dzieci nabywają nowych kompetencji ruchowych poprzez usprawnienie planowania motorycznego. W terapii wykorzystywane są również elementy MRR Weroniki Sherborne, która uświadamia dziecku jego możliwości ruchowe. Pomocne jest stosowanie elementów Terapii Integracji Sensorycznej, która pomaga niwelować zahamowania przed niektórymi ćwiczeniami spowodowane np. nadwrażliwością dotykową lub niepewnością grawitacyjną.