Co to jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka?
WWRD, czyli wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, to cykl bezpłatnych zajęć terapeutycznych, realizowanych na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydawanej przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
WWRD to wielospecjalistyczne i wielokierunkowe działania mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka w tym obszarze rozwojowym, który jest zaburzony. Podstawowe założenie to prowadzenie oddziaływań w takim kierunku, aby dziecko zostało przygotowane do podjęcia nauki w szkole oraz prawidłowo funkcjonowało w obszarze poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym.
Dla kogo jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka?
WWRD jest przeznaczone dla najmłodszych dzieci od 0 do 7 roku życia. Wsparciem otaczani są również rodzice dzieci, którym przyznano wczesne wspomaganie rozwoju. Mogą oni liczyć na cykliczne spotkania z psychologiem oraz konsultacje ze wszystkimi specjalistami.
Jakie dokumenty są potrzebne, aby dziecko rozpoczęło terapię w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka?
- Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania w oryginale;
- Wniosek o przyjęcie dziecka na zajęcia WWR;
Na jakiej podstawie dobierane są zajęcia terapeutyczne?
Rodzaj proponowanych dla dziecka zajęć terapeutycznych stanowi odpowiedź na jego aktualne potrzeby w zakresie wspomagania rozwoju, wynikające z opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju. Dobierając formy pomocy uwzględnia się zawarte w tejże opinii informacje dotyczące zalecanych celów rozwojowych i terapeutycznych.
Rodzaje zajęć terapeutycznych w ramach WWRD. W naszym przedszkolu w ramach WWRD proponujemy dzieciom:
- Terapię logopedyczną
- Terapię ręki
- Terapię Integracji Sensorycznej
- Zajęcia ogólnorozwojowe
- Zajęcia z fizjoterapeutą
- Zajęcia w Sali Doświadczania Świata – dotyczy Ślichowic
- Dogoterapia
- Trening Umiejętności Społecznych
Charakterystyka poszczególnych zajęć terapeutycznych?
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Podczas zajęć z terapii sensorycznej dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego wsparciu, wykonuje różnorodne ćwiczenia, angażujące cale ciało oraz układy zmysłów (równowagi, propriocepcji – czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku). Zajęcia odbywają się w sali przeznaczonej do terapii SI. Podczas terapii wykorzystywane są sprzęty i pomoce, wspierające rozwój ruchowy dziecka oraz usprawniające jego funkcjonowanie w różnych sferach. Poprzez zabawę i odpowiednie stymulowanie dokonuje się integracja informacji oraz doświadczeń, jakie płyną poprzez receptory do mózgu dziecka.
LOGOPEDIA
Terapia logopedyczna jest zbiorem działań logopedy dostosowanych indywidualnie do potrzeb każdego dziecka. W zakres terapii logopedycznej wchodzi między innymi:
- usprawnianie aparatu oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego, w tym praca nad poprawą wyrazistości wymowy,
- wywoływanie i ćwiczenie artykulacji głosek,
- usprawnianie słuchu fonemowego (fonematycznego),
- komunikacja wspomagająca lub alternatywna (AAC),
- poprawa kompetencji komunikacyjnych i językowych.
TERAPIA RĘKI
Terapia ręki to zajęcia mające na celu poprawę motoryki małej. Przeznaczona jest dla dzieci, które przygotowują się do pójścia do szkoły, a mają problemy z grafomotoryką lub z prawidłowym trzymaniem narzędzia pisarskiego. Zajęcia terapeutyczne nie tylko poprawiają sprawność małej motoryki dziecka, uczą również koncentracji, wspomagają utrzymywanie prawidłowej postawy, poprawiają percepcję wzrokową, a także ogólną sprawność ruchową. W trakcie zabawy uczymy się koordynacji wzrokowo-ruchowej, skupienia, podejmowania aktywności manualnych, precyzyjnych. Przygotujemy w ten sposób do samodzielności przedszkolnej oraz aktywności szkolnej.
ZAJĘCIA OGÓLNOROZWOJOWE
Zajęcia ogólnorozwojowe z definicji stawiają nacisk na wszystkie sfery rozwoju dziecka. Celem zajęć ogólnorozwojowych jest wyposażenie dziecka w świadomość własnego ciała oraz w świadomość otaczającej przestrzeni. Podczas zajęć ogólnorozwojowych dzieci doskonalą motorykę małą i dużą, uczą się panować nad koordynacją. Stałym elementem zajęć ogólnorozwojowych są ćwiczenia grafomotoryczne i multisensoryczne, które oddziałują na wszystkie zmysły dziecka. Terapeuta prowadzący zajęcia bacznie obserwuje uczestników zajęć, zachęca ich, ośmiela, chwali, a wówczas ćwiczenia przekształcają się w „ruch twórczy”. W formie znakomitej zabawy dzieci wspólnie z terapeutą poznająpojęcia przeciwstawne, cechy przedmiotów, przyporządkowują do kategorii, rozpoznają dźwięki z otoczenia, inscenizują słowa ruchem, pracują nad koordynacją wzrokowo-ruchową, Wzbogacają słownictwo i wiele innych.
FIZJOTERAPIA
Zajęcia z fizjoterapeutą odbywają się w formie ćwiczeń oraz zabaw ruchowych. Celem zajęć jest wyrównanie istniejących zaburzeń w obrębie motoryki dużej i małej oraz nauka brakujących funkcji i wzorców ruchowych. Oddziaływania terapeutyczne mają wspomagać harmonijny rozwój psycho-motoryczny dziecka w celu osiągnięcia przez nie jak największej sprawności i samodzielności. Na zajęciach z fizjoterapeutą dzieci nie tylko ćwiczą, ale przede wszystkim uczą się pokonywać własne ograniczenia ruchowe, słabości i lęki.
DOGOTERAPIA
Są to zajęcia wspomagające proces edukacji, w czasie których pies pełni funkcję pomocnika, wsparcia lub kompana. Spotkanie prowadzi pedagog z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi. W czasie dogoterapii wykorzystuje się sympatię dziecka do psa i jego zainteresowania, jako motywację do pracy nad trudnymi zagadnieniami. Podczas spotkań (grupowych) z terapeutą i psem, dzieci poznają podstawowe zasady bezpiecznego kontaktu z psem, a także rozwijają się wszechstronnie w czasie zadań problemowych, scenek teatralnych, zajęć ruchowych z elementami gimnastyki ogólnorozwojowej, prac manualnych i wiele innych, bazując między innymi na obszarach podstawy programowej. Wszystkie zajęcia przeplecione sąświetną zabawą, w której aktywnie uczestniczy pies.
TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
Trening Umiejętności Społecznych to cykl spotkań mających na celu stymulację rozwoju dziecka w sferze społeczno-emocjonalnej. Wybrane zagadnienia treningu zostały skupione w trzech obszarach:
- rozwój emocjonalny– nazywanie, rozumienie i interpretowanie różnych stanów emocjonalnych (radość, smutek, strach i złość);
- samowiedza– odkrywanie swojego potencjału i mocnych stron, budowanie poczucia przynależności i tożsamości, akceptacja odmienności;
- umiejętności społeczne– praca w grupie, empatia, wrażliwość na problemy innych, nawiązywanie relacji, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie w trudnych sytuacjach.
TUS proponowany jest dzieciom, które wybuchają nieuzasadnionym gniewem, nie radzą sobie z intensywnością swoich reakcji lub stanową zagrożenie dla siebie lub innych. To także zajęcia dla dzieci wycofanych, z problemami komunikacyjnymi. Zajęcia te mają na celu wypracowanie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych: rozpoczynania i podtrzymywania rozmowy/zabawy, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, reagowania w sposób akceptowany społecznie na krytykę.
Dlaczego wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest tak ważne?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka daje mu największe szanse na samodzielne funkcjonowanie w przyszłości. To właśnie w początkowym okresie życia ludzki mózg cechuje wysoka plastyczność i podatność na bodźce. Maluchy są niezwykle podatne na rehabilitację i robią szybkie postępy, ponieważ łatwo generalizują wypracowane umiejętności i nawyki. Wczesne wspomaganie rozwoju daje dzieciom szansę na osiągnięcie umiejętności, których same by nie nabyły.
Oprac. na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci