Specjaliści i terapeuci w JAP

Obecnie na stałe współpracujemy z wykwalifikowanymi i doświadczonymi specjalistami, którzy w sposób profesjonalny prowadzą terapię indywidualną i grupową z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Nasz zespół terapeutyczny to:

  • dziesięciu nauczycieli wspomagających posiadających wyższe wykształcenie z zakresu pracy z dziećmi: ze spektrum Autyzmem, Aspergerem, dzieci z afazją w tym ruchową, niedosłyszącymi, jak również w zakresie pedagogiki specjalnej
  • trzech fizjoterapeutów
  • trzech terapeutów SI
  • dwóch neurologopedów
  • pięciu logopedów (również surdologopeda)
  • trzech psychologów 

Współpracujemy z poradniami i jeśli jest taka potrzeba płacimy za terapie, które są niezbędne do poprawy funkcjonowania dziecka.

Sprawdź również Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka

W ramach przygotowanego Indywidualnego Planu Edukacyjno-Terapeutycznego zapewniamy każdemu dziecku z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego następujące zajęcia:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE -  celem zajęć rewalidacyjnych jest maksymalizowanie potencjału rozwojowego dziecka. Prowadząc rewalidację, zmierzamy do jak największego usamodzielnienia ucznia i możliwie pełnego jego uczestnictwa w społeczeństwie. Cel ten osiągamy  poprzez rozwijanie mocnych stron dziecka i wykorzystywanie ich jako bazę do dalszej pracy, maksymalne usprawnianie najsilniejszych funkcji, korygowanie stwierdzonych zaburzeń, dynamizowanie rozwoju poprzez wykorzystywanie naturalnych sytuacji i aranżowanie przestrzeni do nabywania, rozwijania i ćwiczenia umiejętności.

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE  – zatrudniamy logopedów na stałe, dlatego codziennie rozwijamy, kształtujemy i doskonalimy mowę naszych uczniów. Logopeda to specjalista, który przygotowuje pomoc w zakresie diagnozy rozwoju mowy oraz terapii różnego rodzaju zaburzeń.

ZAJECIA NEUROLOGOPEDYCZNE – na miejscu w placówce neurologopeda pracuje z pacjentami z uszkodzeniami i  dysfunkcjami  ośrodkowego układu nerwowego, małymi dziećmi z obciążonym okresem ciążowym i  okołoporodowym, zespołami genetycznymi, dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami mowy i komunikacji. Ponadto neurologopeda zajmuje się  diagnozą i terapią funkcji pokarmowych u dzieci. Neurologopeda swoją opieką diagnostyczno-terapeutyczną obejmuje dzieci:

  • z uszkodzeniami i dysfunkcjami układu nerwowego w wyniku czego nie rozwijają się normatywnie, które urodziły się przedwcześnie lub są z tzw. grup ryzyka okołoporodowego
  • z zespołami genetycznymi (np. zespół Downa, zespół Aperta)
  • z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • z autyzmem, zespołem Aspergera
  • z rozszczepami podniebienia i/lub wargi
  • z opóźnionym rozwojem psychoruchowym, z opóźnionym rozwojem mowy, dyzartrią, afazją, jąkające się, z zaburzeniami głosu
  • z zaburzeniami przyjmowania, rozdrabniania oraz transportowania pokarmów do żołądka (dysfagią), z trudnościami ze ssaniem piersi lub butelki, preferujące jedynie jedną konsystencję pokarmu np. „papkowatą”

ZAJĘCIA Z FIZJOTERAPEUTĄ - głównym założeniem fizjoterapii jest przywrócenie maksymalnej sprawności fizycznej dziecka. Prowadzona jest kinezyterapia, która ruch traktuje jako środek leczniczy. Sposobami prowadzenia terapii są ćwiczenia ruchowe czynne, jak i bierne, prowadzone z pomocą terapeuty. Terapia ruchem wykorzystywana jest do przywrócenia siły mięśniowej, korekcji wad postawy, poprawy zakresu ruchomości i stabilizacji stawowej oraz torowania prawidłowych wzorców ruchowych. Podczas terapii wykorzystujemy elementy metod neurorozwojowych. Oceniane są deficyty w rozwoju ruchowym dziecka i poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia są one niwelowane. Podczas terapii, dzieci nabywają nowych kompetencji ruchowych poprzez usprawnienie planowania motorycznego. W terapii wykorzystywane są również elementy MRR Weroniki Sherborne, która uświadamia dziecku jego możliwości ruchowe. Pomocne jest stosowanie elementów Terapii Integracji Sensorycznej, która pomaga niwelować zahamowania przed niektórymi ćwiczeniami spowodowane np. nadwrażliwością dotykową lub niepewnością grawitacyjną.

TERAPIA RĘKI - możliwości motoryki małej i umiejętności grafomotoryczne uzależnione są od odpowiedniej siły i napięcia mięśni posturalnych. Ćwiczenia umiejętności pisania i rysowania zaczynają już się na sali rehabilitacyjnej.

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH - rozwijamy różnorodne umiejętności: zawierania znajomości, inicjowania rozmowy, słuchania i zadawania pytań, odmawiania, reagowania na krytykę, wyrażania krytyki oraz dyskutowania. Ponadto skupiamy się na emocjach, uczuciach i potrzebach – dzieci uczestniczące w TUS-ach uczą się rozpoznawania i okazywania swoich emocji oraz potrzeb w sposób nie tylko skuteczny, ale również akceptowalny społecznie.

ZAJĘCIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - terapia sensoryczna to zestaw ćwiczeń i czynności poprawiających integrację sensoryczną dziecka, czyli usprawniające sposób, w jaki odbiera ono i porządkuje wrażenia zmysłowe płynące ze świata. Dzieci z zaburzoną integracją sensoryczną nie potrafią prawidłowo przetwarzać bodźców ze świata zewnętrznego, które docierają do nich za pośrednictwem zmysłów i reagują na nie strachem lub agresją. Czasami wycofują się do własnego świata, by uniknąć nieprzyjemnych doznań, czasami reagują nadpobudliwością ruchową, ponieważ nie nadarzają z przetwarzaniem informacji płynących ze świata. Terapia sensoryczna ma na celu poprawienie zdolności integracji bodźców zmysłowych, przede wszystkim ma być jednak dla dziecka przyjemną zabawą, tak by mogło ono w jak najwyższym stopniu "oswoić" zewnętrzny świat w całej jego różnorodności, nie obawiało się go i nie uciekało przed płynącymi zeń sygnałami na przykład w autyzm. Terapię sensoryczną stosuje się w przypadkach zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci. Integracja sensoryczna to proces zachodzący w układzie nerwowym a polegający na odpowiednim odbiorze i organizacji bodźców docierających za pośrednictwem zmysłów – a zatem wrażeń wzrokowych, słuchowych, dotykowych, węchowych, smakowych oraz pochodzących z ruchu i grawitacji, czyli tak zwanej priopercepcji). Prawidłowa integracja sensoryczna pozwala reagować adekwatnie do sytuacji, sprawia też, że świat dziecko ciekawi i przyciąga, nie odpycha i przeraża. Właściwa integracja sensoryczna jest zatem podstawą rozwoju dziecka – tak ruchowego, jak i psychicznego i emocjonalnego. Proces wytwarzania się integracji sensorycznej zaczyna się już w życiu płodowym (kiedy do dziecka docierają przytłumione bodźce zmysłowe), zaś jego największa intensywność przypada na 3. do 7. rok życia. W przypadku nieprawidłowości w budowaniu integracji sensorycznej konieczna jest terapia sensoryczna. Leczenie zespołu Autyzmu ( Aspergera ) polega na wielotorowej i wielokierunkowej terapii, która powinna być dopasowana do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka. Jednym z najistotniejszych elementów terapii jest praca nad rozwojem umiejętności społecznych dziecka.

Kolejnym elementem terapii jest praca nad fizycznymi zaburzeniami u dziecka. Prowadzimy  terapię w zakresie zaburzeń integracji sensorycznej, czyli nadwrażliwości lub podwrażliwości (zbyt mała wrażliwość) zmysłowej na bodźce. Zajęcia z SI mają za zadanie wspierać proces analizy i syntezy bodźców oraz przeciwdziałać nieprawidłowościom sensorycznym. Wykorzystuje się w nich różnego rodzaju sprzęty, takie jak huśtawki, hamaki, podwieszane platformy, trampoliny, równoważnie, zjeżdżalnie, baseny z kolorowymi piłeczkami, piłki czy tunele, a także materiały o różnej fakturze i w różnych kolorach przeznaczone do stymulacji zmysłów.

OPIEKA PSYCHOLOGA – współpracujemy na stałe z psychologami- prowadzimy zajęcia indywidualne i grupowe

Każde dziecko z zaburzeniami  ma prawo funkcjonować  jak każde inne dziecko a celem naszego zespołu terapeutycznego jest przygotowanie go do jak najlepszego postrzegania świata do radzenia sobie w codziennym funkcjonowaniu oraz  do przystosowania się do zmian, które następują w jego rozwoju. 

Czas przedszkolny to jeden z najważniejszych etapów rozwoju i wzorców, które dziecko powinno jak najszybciej otrzymać by móc się cieszyć beztroskim dzieciństwem.

Nasz zespół specjalistów mu w tym pomoże.